søndag den 18. oktober 2015

Bryg 20 - Billig IPA


2014-10-05 Belgisk Pale Ale/Engelsk IPA

4000 g CM Pilsner (3-5 EBC)
1000 g WEY Vienna (6,5 EBC)

15 g Magnum Pellets 16% (60 min)
15 g Cascade 6% (15 min)
10 g Hallertauer Mittelfrüh 4,8% (15 min)
10 g Saaz 4% (15 min)

4 små tsk Brewferm Ale gær

OG: 1044
FG: 1003

ABV: 5,4%
Farve: 7 EBC
Bitterhed: 30 IBU

Skema:
65c: 90 min i køleboks
78c: 1 min
Derefter koge i 60 min


Mellem skum. Aroma af malt, citrus, blomster og krydderier. Kraftig karboneret, ufiltreret.

Smag af bitter malt, går over i citrus, krydderier og blomster. Kraftig humlet, bitter, tør.

I f'ørste omgang et forsøg på, at fremstille så billig et bryg som muligt, deriblandt forholdsvis svag alkoholstyrke, tørgær, mæskning i køleboks (sparer strøm) og humlepiller - dog ikke sparet på sidstnævnte. En almindelig frisk, belgisk pale ale dog noget mere humlet, da først humlefanden tog fat. Så den blev temmelig frisk. Samlet 23 l for kun 70 kr, inkl strøm!

Som mange andre har jeg en forkærlighed for Cascade som aromahumle, så det skulle bruges flittigt - men det var min daværende eneste amerikanske humle, så resten blev lidt som det plejer. En blanding af stilarter, jeg som stilpuritaner efterfølgende må erkende min skepsis.

Bitterheden og humlestyrken er ganske fint balanceret. På trods af IBU'en på 30, er den på papiret knap så kraftige bitterhed i fin balance for den flittige benyttede aromahumle, de tre aromahumlers forskellige smage kan skelnes, så bortset fra min puritanske skepsis, er den ganske vellykket. Frisk, tør, renser ganen fint. 4 sikre glas!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar