søndag den 27. oktober 2013

Bryg 14 - Belgisk Pale Ale/IPA


70% WEY Pilsner (3-5 EBC)
20% WEY Vienna (6,5 EBC)
10% WEY Wheat Pale (3-5 EBC)

Magnum Pellets 16% (60 min)
Hersbrucker Pellets 6% (15 min)
Hallertau Mittelfrüh 4,8% (10 min)

WLP-500 gær (Chimay)

OG: 1050
FG: 1003
ABV: 6,3%
Farve: 8 EBC
Bitterhed: 24 IBU

Skema:
65c: 60 min
72c: 30 min
78c: 1 min
Derefter koge i 60 min

Dette skulle være en Chimay Patersbier klon som jeg med stor glæde smagte i sommers hos L'Auberge de Poteaupré, Chimays kro, restaurant og souvenirbutik.

Kraftig skum. Aroma af blomster og krydderier, middel karboneret.

Smag af let bitter malt, går over i blomster og krydderier, ender på frugt. Kraftig humlet, let bitter.

I dette bryg var der flere områder, jeg ikke helt havde styr over:

  1.  Den fik alt for meget aromahumle - 20+20g til 20l. er alt for meget, bitterheden er dog kun lidt for voldsom. Jeg burde have nøjes med 5g af hver.
  2. Officielt skulle attenuationen kun være 75-80%, men jeg fik 94% ud af den. Det var bevidst jeg gærede helt i bund, da jeg ønsker at kontrollere karboneringen bedre.
Det gode ved hjemmebryg er dog, at trods små fejltagelser, kommer der oftest et ganske drikkeligt resultat ud af det alligevel - hvilket også er tilfældet her.

Ganske kraftig smag - selvfølgelig fra de to aromahumler med også fra malten. Den ekstra styrke i forhold til det planlagte, skæmmer på ingen måde. Så må jeg blot forsøge mig igen senere... 4 glas!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar