mandag den 29. april 2013

Bryg 10 - Saison



69% WEY Pilsner (3-4 EBC)
15% WEY Hvede (3-5 EBC)
 8% WEY Flaked Hvede 3-5 EBC
 2% WEY Acidulated Malt 3-6 EBC
 6% Lys kandis

Styrian Golding 4,6% (90 min)
East Kent Golding 8,1% (15 min)
East Kent Golding 8,1% (5 min)


WLP-566 gær


Skema:
65c: 90 min
78c: 1 min
Derefter koge i 90 min


Brygdato: 08-03-2013
Flasket: 30-03-2013
Fermentering: 22 dage

OG: 1066
FG: 1005
ABV: 8,1 %
Farve EBU: 9
IBU: 33

Svagt skum. Aroma af kandis og frugt. Svagt karboneret.

Smag af let sød malt, går over i frugt og lidt blomster fra humle. Lang, blød eftersmag, stor mundfylde. Svagt humlet, let sød.

Mit andet bryg i køleboks (Bryg 9.1 og 9.2 er det første). Lav effektivitet, sandsynligvis pga. de 8% flaked hvede.

Jeg har endnu ikke lært hvordan en gær-enhancer præcis virker - accelererede 2,5 gange, hvor bryg 9.1/9.2 fik halvdelen efter 3 døgn i gærstarter/enhanceren, og denne bryg fik resten efter  14 døgn. Det viste sig, at den nærmest eksploderede igennem, var reelt færdig efter 4 døgn - gav den 18 dage mere, for en sikkerheds skyld. Gæren gærede godt ned, ikke ulig andre beretninger om denne gær.

Jeg karbonerede med 7g/l - og min første test efter en uges tid gik ikke så godt. Det var den sidst tappede flaske, hvor nogle potente gærsedimenter åbenbart havde sneget sig ind. Ved åbning nærmest eksploderede flasken - kampslen røg op til loftet (har vidne) og de 50 cl.. skummede ud på køkkenbordet. Selv om Braunsteins flasker kun er engangs på omk 250g, så holdt den - respekt herfra - for der var virkelig tryk på.

Opskriften er inspireret herfra - jeg brugte flaked hvede i stedet for flaked ris. Bør ikke have den store betydning, det er typisk for at få mere skum - hvad jeg så alligevel ikke fik i dette tilfælde.

Bryggen blev stærkere end beregnet pga. den store nedgæring, det var hensigten af skabe en frisk, let bitter, lidt sour og især frugtagtig Saison.

Malt og frugt er der MASSER af - blot ved aromaen er ingen i tvivl - der er dømt frugt (som det skal). Selv om jeg havde planlagt en anelse mere sour og bitter smag, kan jeg ikke klage - det blev en ganske fyldig bryg med god, lang og varm eftersmag, ganske udfordrende på sin vis. Gæren er pragtfuld! Det bliver 5 glas!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar