torsdag den 21. februar 2013

Bryg 5.2 - Stærk Mørk Belgisk med Brewferm


44% WEY Pilsner
33% WEY Abbey
11% WEY Cara Belge
11% Rørsukker

Saaz 2,9% (75 min)
Kanelrør (15 min)

Brewferm Top Fermenting

Skema:

65c: 60 min
72c: 40 min
78c: 1 min

Brygdato: 22-10-2012
Flasket: 18-11-2012
Fermentering: 27 dage

OG: 1076
FG: 1018
ABV: 7,7 %
Farve EBU: 30
IBU: 8


Bryg 5.1 og Bryg 5.2 er samme bryg men med forskellig gær, hhv. Fermentis Safbrew S-33 og Brewferm Top Fermenting. Begge gær er generalister uden de store kendetegn, så måske smager de ikke så forskelligt.

Svag skum. Aroma af malt, karamel. Svagt karboneret.

Smag af sød malt, går over i karamel, en anelse krydret. Varm smag, stor mundfylde. Svagt humlet, let sød.

Varm og fyldig bryg, ikke så sød som tallene viser, hvilket kan skyldes den store bryg af Abbey malt, der giver lidt bitter smag. Selv om en stor del af bryggen er malt der giver mundfylde, brød og karamel, trænger det ikke igennem til ubalance.

Det viste sig, det alligevel endte med forskel. Brewferm-gæren brugte længere tid til gæring, til gengæld gærede den langt længere ned. De er karboneret ens, alligevel giver S-33 bryggen langt mere skum og ligeledes en lidt skummende smag under nydelse. Om det kun skyldes forskellen på 1,4% alkohol, er uvidst, men Brewferm-bryggen er blevet mindre sød og en anelse mere krydret end S-33 udgaven

Skal der kåres en vinder, kan Brewferm række patentproppen i vejret, dog uden den store forskel, de er begge gode, fyldige og velbalancerede bryg. 4 glas til hver!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar