mandag den 25. februar 2013

Bryg 6 - De Koninck Klon 1




50% MUN Maris Otter Pearl Bland / Pale Ale (3-4 EBC)
50% WEY Vienna (6,5 EBC)

Saaz 3,3% (75 min)
Saaz 2,9% (15 min)

WLP-515 Antwerpen Ale gær

Skema:
52c: 12 min
63c: 30 min
72c: 40 min
78c: 1 min
Derefter koge i 80 min

Brygdato: 25-11-2012
Flasket: 12-12-2012
Fermentering: 17 dage

OG: 1056
FG: 1012
ABV: 5,8 %
Farve EBU: 10
IBU: 24

Mellem skum. Aroma af blomster og krydderier. Mellem karboneret.

Smag af sød malt, går over let bitter, blomstret og krydret smag. Kraftig humlet, let bitter.

Smager langt kraftigere end den lyder - der er virkelig ramasjang i malt, humle og den pragtfulde gær.

Det var hensigten af ramme De Koninck og WLP-515 er gær direkte taget fra kilden. Det blev ikke helt det samme, mit bryg er lysere og mindre bitter. Til gengæld er den langt kraftigere i malt og humlesmag. I smag, ligger den meget tæt op ad Malheur 6, mit bryg har dog kraftigere aromahumle.

2,9 og 3,3% humle batter ikke så meget, kunne ikke få fat i mere bitter Saaz, så jeg var tvunget til at bruge store mængder humle - dyrt, men det gør ikke bryggen ringere. Alle (inkl.) mig selv, der har blindsmagt denne bryg over for originalen, kan bedre lide mit bryg, selv om originalen ikke er dårlig.

Som et eksperiment delte jeg bryggen i to og efter tre døgns gæring ved omk 21 grader, lod jeg en del gære færdig i køleskab. Det gav dobbelt så lang fermenteringstid, til gengæld blev smagen noget anderledes. Mere klar og mere frugtagtig.

Samlet set giver dette bryg sikkre 4 glas!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar